Huokaus. Mistähän aloittaisin. En ole jaksanut edes kirjoitella tänne kun on suututtanut niin oma tyhmyyteni. Mitäpä sitä kiertelemään: palellutin avomaankurkun taimet.

Olin ulkoiluttanut taimia jo ties kuinka monena päivänä, kun sitten yhtenä iltana päätin jättää osan rehuista yöksi parvekkeen kasvihuonelaatikkoon. Siellä oli muunmuassa nuo avomaankurkut, ja kaikenlaista muuta. Suljin luukun ajoissa illalla, niin että sisään jäi melko lämmintä ilmaa. No, aamulla kun menin katsomaan, kaikki olikin paremmin kuin hyvin. Yksikään kasvi ei näyttänyt välittäneen viileästä, pakkasta sinä yönä ei ollut.

Ja mitä minä idiootti teen: unohdan kasvarin luukun auki kun olen käynyt tarkistamassa tilanteen. Aikaisin aamulla, kun on tuulisin ilma miesmuistiin, ja lämmintä alle 10 astetta. Päivällä, kun oli jo myöhäistä tehdä mitään, huomasin taimien tilan. Suurimmasta osasta avomaankurkun taimia lehdet olivat käpristyneet ja nuupottivat. Toin pikku ressukat melkein itku silmässä sisään.

No, osa lehdistä ei toipunut, jotkut onneksi. En heittänyt yhtään tainta menemään, ja yllättävän sinnikkäästi ne ovat pysytelleet hengissä lehtikadosta huolimatta. Katsotaan nyt, alkavatko takaiskusta huolimatta kasvattaa uusia lehtiä, vai miten käy. En halua luovuttaa vielä. Ehkä sillä oli  tarkoitus, kun minä hulluuspuuskassani kasvatin n. kymmenen avomaankurkun tainta... Että edes yksi selviäisi aikuiseksi saakka!

Takaiskusta huolimatta olen alkanut ulkoiluttaa joitakin taimia ympärivuorokautisesti. Lähinnä niitä, jotka eivät pelästyneet tuosta viimaisesta, viileästä päivästä. Lootassa on osa auringonkukista, toinen oregano, valkosipulit, bataatti, ruohosipuli, pellavat, vieläköhän muuta.

Kyllä se on tässäkin asiassa totta, että työssäkäynti häiritsee harrastustoimintaa.  Tuohon kasvariin nimittäin paistaa aurinko vain iltapäivällä, ja silloin se paistaakin tosi kuumasti. Aamulla kun lähden aikaisin, on vielä monesti liian viileää ottaa kasvarin kansi pois. Ja iltapäivällä kasvit tukehtuvat, jos kantta ei ota pois ja aurinko porottaa suoraan laatikkoon. Jos on ollut aurinkoinen päivä tiedossa kun olen lähtenyt töihin, olen joutunut jättämään kasvit kylmänviileästi sisälle. Täällä ne eivät ehkä saa tarpeeksi aurinkoa, mutta eivät kyllä tukehdukaan. Minkäs teet. Pitää varmaan viedä palstalle enemmän rehuja kuin olin ajatellut, silläkin uhalla että ne katoavat etanoiden suuhun. Siellä ne pärjännevät paremmin säänmuutoksista huolimatta.

Puutarhapalstat jaetaan tämän viikon lauantaina. Olen silloin matkoilla, enkä pääse valitsemaan palstaa paikan päälle. Pitää soittaa ja kysyä, voiko palstan saada myöhemmin. Ainakaan viime vuonna alue ei täyttynyt niin, etteikö palstaa olisi irronnut vielä myöhäjunassa tulijoillekin.

Kävin yhtenä päivänä ostamassa taas vaihteeksi multaa, ja yritin etsiä pidikkeitä lainassa oleville parvekelaatikoille. Nyt niitä ei sitten löytynyt mistään. Pitänee käydä ensi viikolla uudella kierroksella.

Ainiin, taimena ostamani timjami tekee hidasta mutta varmaa kuolemaa. En tiedä, onko kyse liikakastelusta vai liiallisesta kuivuudesta, olen koittanut molempia ;) Taidan yrittää säästellä sitä vielä siihen asti, että saan palstan. Istutan sen sinne, ja loppu olkoon jonkun muun kuin minun kädessä. Tiedä vaikka vielä piristyisi...